Aktualnie tak wolno "oświetlać" rower.

 

Kilka przydatnych informacji przy zakupie roweru.

 

Oto kilka rad przydatnych w doborze roweru.

Przede wszystkim zadajmy sobie pytanie: Jakiego roweru potrzebuję?

Na co mam zwracać uwagę by kupić rower taki jaki da mi najwięcej satysfakcji? 

Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe. Postaram się przytoczyć tu kilka ważnych kwestii, które powinny pomóc wam w doborze odpowiedniego roweru.

Uwaga na zakup roweru przez internet!!!!!

 

Niewielu z kupujących ma świadomość, że zakup roweru przez internet niesie ze sobą sporo problemów.

Chciałbym o tych najważniejszych poinformować.

 

1. Rower przychodzi w kartonie, nie jest przygotowany do jazdy i należy go zmontować oraz często wyregulować.

Rower źle wyregulowany, nawet super klasy nie będzie działał poprawnie a wiele z jego elementów ulegnie uszkodzeniu, dlatego tak wielu producentów zastrzega sobie w kartach gwarancyjnych, że takie rowery nie są objęte gwarancja.

Oto przykład:

http://www.unibike.pl/ treść na stronie: UWAGA!. Rowery zakupione drogą wysyłkową nie są objęte gwarancją. Prosimy o zapoznanie się z warunkami gwarancji

 

Jest to jedyna firma, która w widoczny i czytelny sposób informuje każdego o tym fakcie . Większość firm informuje o tym dopiero w karcie gwarancyjnej.

Nie ma się co dziwić, że taki zapis się znajduje. Wystarczy postawić się w sytuacji producenta, który doskonale wie, że nawet najlepiej wyprodukowany sprzęt bez odpowiedniej wiedzy w zakresie montażu i regulacji nie będzie działał prawidłowo i doprowadzi w krótkim czasie do poważnych i kosztownych awarii.

Oczywiście istnieje możliwość skorzystania z usługi montażu roweru z kartonu wraz z wpisem do karty gwarancyjne, że taki montaż z regulacją został dokonany. Również i u mnie prowadzę takie usługi. Wpis do karty gwarancyjnej o tym fakcie aktywuje niejako nam karte gwarancyjną ale nie zpominajmy o punkcie nr 2...

 

2. Gwarancja , odpłatne i bezpłatne usługi w zakresie gwarancyjnym.

Kupując rower przez internet , wszelkie naprawy bezpłatne w zakresie gwarancyjnym mogą odbywać się jedynie w punkcie , w którym nabylismy dany rower.

Są oczywiście wyjątki ale jest ich tak mało , że szkoda o tym pisać. 

Dlatego chcąc zgłosić reklamacje musimy skontaktować sie ze sklepem internetowym i często wysyłać rower w celu naprawy gwarancyjnej co jest kłopotliwe i kosztowne bo jeśli nie zostanie awaria uznana jako usterka na gwarancji to będziemy musieli za to zapłacić wraz z kosztami transportu. Tarcimy czas i pieniądze.

 

3. Obowiązkowy przegląd gwarancyjny.

Praktycznie każdy producent rowerów wymaga dokonania przeglądu gwarancyjnego. Wiele sklepów robi to odpłatnie i mają do tego prawo. Ja za  rowery kupione u mnie nie pobieram opłat za przegląd, są na tyle solidnie skręcone i wyregulowane, że praktycznie przegląd to tylko formalność i wyciąganie dodatkowych pieniędzy od klienta nie leży w mojej naturze. Przegląd taki ma na celu wyeliminowanie wszelkich niedociągnięć podczas montażu roweru przez producenta oraz już końcowego przez sklep. Wszelkie niedociągnięcia podczas eksploatacji roweru wychodzą w pierwszym miesiącu użytkowania. Dlatego tak ważnym jest by taki przegląd został wykonany dla dobra producenta jak i samego klienta. Rowery kupione przez internet zawsze są obciążone opłatą za wykonanie takiego przeglądu i oscyluje on między 50zl do nawet 150zl -zależy to od sklepu w jakim się go dokonuje i od typu roweru.

 

4. Doraźna regulacja i opieka nad sprzętem.

Klient , który zakupił w naszym sklepie rower objęty jest dodatkową opieką. Wykonujemy regulacje przerzutek i hamulców w okresie całej gwarancji , podpowiadamy czym i w jaki sposób dbać o rower, dzielimy się wiedzą w zakresie podstawowych czynności regulacyjnych. 

Klient, który zakupił rower w internecie jest w zasadzie na własne życzenie zostawiony samym sobie.

 

Reasumując za i przeciw czy kupić rower w internecie i zaoszczęcić trochę grosza na początku a później ponosić je na każdym kroku zostawiam do Waszej analizy !!!!

 

 

Po jakim terenie chcę jeździć ?

Pytanie ważne bo od tego zależy jaki to ma być rower. Jeśli chcesz jeździć tylko po szosie, łatwo, szybko to polecam rower typu "kolarzówka"

Jeśli chcesz jeździć po nawierzchni twardej ( asfalt, szutr, ubita ziemia itp. ) przy tym chcesz mieć wygodną pozycję, i w miarę szybko pokonywać duże odległości to szukasz roweru typu Cross lub Trekking. 

Czym te rowery się różnią? 

Otóż, Trekkingi to rowery turystyczne, posiadające koła o rozmiarze 28 cali, zazwyczaj na wąskich oponach w przedziale od 700x25c do 700x45c , mające na wyposażeniu błotniki, bagażnik, często przedni amortyzator, wygodne siodełko, oświetlenie. Geometria ramy jest tak dobrana, by użytkownik siedział w pozycji zbliżonej do pionu. Kręgosłup podczas jazdy nie męczy się a sama jazda jest bardzo przyjemna (jadąc można zatem podziwiać otaczającą nas przyrodę, co jest przecież głównym celem rowerowych wycieczek). 

To tak w największym skrócie. 

Jeśli chodzi o rower typu Cross to różnica polega głownie na geometrii ramy. Rowery Cross to rowery do szybkiej jazdy po twardych nawierzchniach i aby jazda była szybka, pozycja rowerzysty musi być bardziej aerodynamiczna niż w rowerach typu Trekking. Rowery te najczęściej nie posiadają w swoim standardowym wyposażeniu bagażników, oświetlenia i błotników, co nie oznacza, że nie można ich tam zamontować.

Jeśli chcesz jeździć po każdym terenie to proponuję wybrać rower typu MTB (rower górski). Mamy do wyboru ogrom typów rowerów górskich. Temat rzeka. W największym skrócie sprawa przedstawia się następująco. Rowerzysta siedząc na rowerze górskim prawidłowo, powinien obrać pozycję zbliżoną do kąta 45st (mierząc poziom naszego tułowia względem podłoża). Oczywiście jest to określenie ogólnikowe i nie nakazujące bezwzględne jego stosowania.

Rowery górskie można podzielić na rowery:

 

Sztywne (bez amortyzatorów)

Wykorzystywane głownie do jazdy po miastach.

Z przednią amortyzacją,

Wykorzystywane głównie do jazdy po okolicznych bezdrożach i pagórkach (oczywiście występują też rowery górskie z przednią amortyzacją, którymi śmiało możemy jeździć po górach a nawet brać udział w zawodach ale to już inny temat). 

Z pełną amortyzacją.

Tutaj znowu temat rzeka. Różnice w takich rowerach są przeogromne. W kolejnym już największym skrócie w/w rowery możemy podzielić na typy rowerów tanich, średnich i drogich. W tych pierwszych spotkamy się z rowerami przeznaczonymi głównie dla dzieci i młodzieży. Są to rowery z systemem jednozawiasowej amortyzacji tylnej. Dampery ( element amortyzujący w widelcu tylnym ) są zazwyczaj kiepskiej jakości, nie są wyposażone w tłumik i zazwyczaj pozbawione solidnego mocowania elementów ruchomych (montowane głównie na tulejkach gumowych, teflonowych, z mosiądzu), najlepsze modele mocowane są na łożyskach. Rowery z amortyzacją jednozawiasową z rodziny tanich rowerów nadają się do jazdy po mieście (choć nie należy to do przyjemności) i okolicznych bezdrożach. Wadą systemu jednozawiasowego jest pobieranie przez damper dużej części energii jaką wkładamy w napędzanie roweru. Mówiąc krótko, zamiast całą energię przekazywać w napędzanie roweru, dużą część kradnie nam damper.

Trudno nam się szybko rozpędzić i na pokonanie tego samego dystansu musimy włożyć dużo więcej energii niż rowerzysta posiadający rower bez amortyzacji. Jedyną zaletą takich rowerów to wygodna, wolna jazda po bezdrożach, dziurach i różnych nierównościach. Rower zachowuje się jak bujaczek dla niemowlaka. Następną klasą rowerów z pełną amortyzacją są rowery klasy średniej. Występują tu najczęściej dwa najważniejsze systemy:

  • Jednozawiasowy z dużo lepszymi damperami, potrafiącymi znacznie łagodzić utratę energii z napędzania roweru w tym systemie amortyzacji. 
  • Czterozawiasowy Najciekawszy z systemów zastosowanych w tej klasie rowerów. To wynalazek godny uwagi każdego, kto lubi ostrą jazdę po szlakach rowerowych, górskich szlakach jak również asfalcie. Co nam daje taki system? Daje nam to, że mimo iż posiadamy amortyzator w tylnym zawieszenieniu to podczas napędzania roweru nie tracimy praktycznie żadnej energii, tak jak to się działo w jednozawiasowcach. 

Rower taki łączy w sobie najlepsze cechy rowerów bez i z amortyzacją.. Są to idealne rowery na maratony rowerowe. Jedyną wadą tych rowerów jest ich cena. Podstawowe modele zaczynają się od około 2tyś a kończą się na nawet 15 tysiącach. Najbardziej optymalne rowery tej klasy to rowery w przedziale 3,5tyś - 7tyś. 

 

Kolejnym ważnym punktem doboru roweru jest:

 

Dobranie wielkości ramy do swojego wzrostu.

Jest do tego specjalna tabela, która ułatwia takie dopasowanie( nie jest jednak idealna gdyż jak wiemy ludzie są różni pod względem budowy). Przy tym samym wzroście różnice pomiędzy kończynami a tułowiem są znaczne. Dlatego nie należy ślepo wierzyć w tabelki. One mają nam tylko podpowiedzieć w jakich wielkościach mamy szukać.

Każdy typ roweru ma inną zasadę doboru wielkości ramy do wzrostu. 

 

 

 

Kolejną ważną rzeczą są nasze fundusze przeznaczone na zakup roweru (często jest to rzecz najważniejsza).

 

Często użytkownicy chcący zaoszczędzić 50-100zl nie zdając sobie sprawy, że różnica ta może wpłynąć znacząco na zadowolenie z całego roweru. 

Dla porównania- w takiej małej różnicy możemy kupić rower z piastami uszczelnianymi, do których nie ma prawa dostać się piasek czy woda, ich żywotność jest dużo większa niż piast pozbawionych takich uszczelniaczy. Co za tym idzie? Wybierając tańszą wersję wcale nie oszczędzamy 100 zł biorąc pod uwagę, że po krótkim czasie trzeba będzie wydać dużo więcej na naprawę piast.

Oczywiście zdarzają się sytuacje odwrotne - można przepłacić za rower i to dużo.

Wybór osprzętu jest bardzo ważny. I tak na przykład – biegi, temat często pomijany przez sprzedających a bardzo ważny dla użytkownika. Jak wiemy rowery mają różną ilość biegów. Każdy z nas zatem pragnie mieć jak największą ich ilość. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że różnica między nimi nie polega tylko w tej ilości, ale również w ich wytrzymałości, systemach i co najważniejsze kosztach jakie musi ponosić klient.

Na ogół rowery, które mają 27 biegów należą już do grupy rowerów klasy średniej i wyższej. Za tym powinna iść również w parze ich jakość, wytrzymałość i cena.

W praktyce jest tak, że cena i owszem jest wysoka ale wytrzymałość pozostawia dużo do życzenia. Rower z 27 biegami posiada zębatki tylne, które są węższe od 24 biegowych (mniej materiału= mniejsza wytrzymałość). Do tego dochodzi ta sama sytuacja z łańcuchem i mechanizmem korbowym. Po obliczeniach wychodzi, iż koszt utrzymania najtańszego roweru z podstawowej grupy 27-biegowych jest aż czterokrotnie większy od najlepszego obecnie modelu 24-biegowego. A wszystko za sprawą jednej zębatki, którą używamy sporadycznie. Oczywiście rowery z 27 biegami mogą się poszczycić niższą wagą. Należy sobie jednak odpowiedzieć czy dla 400zl przy zakupie i późniejszą częstą wymianą szybko zużywających się części układu napędowego, które nie są tanie, warto mieć rower ważący koło 1kg mniej? Dla zawodowca zapewne tak, ale dla zwykłego śmiertelnika wątpię. Można oczywiście miksować z dużym powodzeniem najlepsze części różnych grup tak by rower wyszedł jak najlżejszy, najtrwalszy i niezawodny w jak najniższych kosztach. Zwracając oczywiście uwagę na ich kompatybilność. 

Klientów pragnących dokonać takich przeróbek zapraszam do mojego sklepu gdyż specjalizuję się w tego typu zamówieniach. Rowery takie objęte są oczywiście gwarancją 

(od roku do 5 lat).

 

UWAGA :

NIE PRZYJMUJEMY ZWROTU ROWERÓW !!
Staramy się by każdy klient mógł się przymierzyć a nawet przejechać. Nie wciskamy na siłę roweru, prosimy o rozważne podejmowanie decyzji w sprawie zakupu roweru.
Jeżeli konsument dokonał zakupu w stacjonarnym sklepie, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać.